Çocuk emeği ve eğitim konusunda yapılan 2 günlük konferansta konuşan bir uzman, aile içinde yaşanan fakirliğin çocukları çalışmaya zorladığını belirtti.
Participatory Education Evaluation and Research’ten(PEER) Bayan Puseletso Kidd’in söylediğine göre okulu terk eden 43 tane çocuk işçi, aileleri tarafından zorlandıkları için değil koşullar kendilerini buna zorladığı için çalışmaya başlıyorlar.
Kidd, çocukların dilenmektense çalışmayı tercih ettiklerini belirtti.
Çocuklar genelde alış-veriş merkezlerinde çalışmakta, süpermarketlere gelen kamyonların taşıdıkları malları taşımakta, yerleri silmekte ve alış-veriş sepetlerini toplamaktadırlar. Aynı zamanda araba yıkamakta, meyve satmakta, ağır çarşı torbalarını taşımakta, sokak satıcılarının arabalarını itmektedirler. Kidd, çocukların sokakta çalışmanın getirdiği tehlikelerin farkında olduklarını ve çoğu zaman kap-kaç konusunda yanlış yere suçlandıklarını ve dayak yediklerini belirtti. ‘Sheebens’ adı verilen yasadışı bar ve kulüplerde çalışan çocuklar ise alkol ve sigara kullanmakta, kavgalara karışmaktadır. Bölgede yer alan 527 ilkokul ve 573 ortaokul öğrencisi ile yapılan görüşmeler sonucunda öğrenciler, ailelerin düzgün iş konusunda bilgilendirilemeye ihtiyacının olduğunu söyledi.
Bayan Kidd, aynı zamanda çocukların okulda tuvaletleri temizlemek durumunda bırakıldıklarını ve bunun da öğrencilerin sağlıklarını tehlikeye attığını belirtti.
Her bölgeden 18 kişiyle yapılan ve 5 bölgeyi kapsayan bir araştırma yapıldı. Buna göre Botsvana’da çocuk emeğinin varlığı konusunda kimsenin şühesinin olmadığı ortaya çıktı. Sosyal Refahı Kalkındırma Hizmetleri’nden DR. Eva Procek ise konuyla ilgili toplumsal bilincin arttırılması gerektiğini ve kanuni alt yapının kuvvetlendirilmesi herektiğini söyledi. Aynı zamanda kimsesiz, çalışan ve sömürülmeye elverişli çocukların yakından takip edilmesi gerektiğini sözlerine ekledi.
Güney Afrika’da Sömürü Odaklı Çocuk Emeğini Azaltma Konferansı, (Reducing Exploitative Child Labour in Africa- RECLISA-) Botsvana’daki çocuk emeğinin durumunu ortaya koymaya çalışırken diğer taraftan bu konunun eğitim ile ilişkisini inceliyor ve çözüm için en iyi uygulamayı bulmaya çalışıyor.